Blog-header-H2H-Floris-1
2125 keer gelezen

Human to human, de marketing van morgen

Menselijke merken, dat is de toekomst

De geïnformeerde consument trapt niet in gladde praatjes
De tijd van gelikte beelden en het ‘naar de mond praten’ van je klant, die is voorbij. Doen wat bij jou past als merk, uitdragen van jouw visie, je authentieke zelf laten zien en oprecht contact leggen. Daarmee verbind je mensen met je merk, dát is de succesformule van morgen. De consument van nu is veel te geïnformeerd om zich door een gelikt verhaal te laten ‘omkopen’. Daarnaast zorgt ook de digitalisering voor meer behoefte aan persoonlijk contact. Wat klanten willen is échte aandacht.

The Human factor: #H2H
Human to Human-marketing (afgekort H2H) speelt hier op in. Google maar eens op ‘H2H’: het internet ontploft bijna. Dé H2H-goeroe Bryan Kramer zegt dat we B2B en B2C kunnen vergeten en inspireert in zijn TED-talks vooral met: ‘Bring back the human side of communication, in all its imperfection, empathy and simplicity'. Steven van Belleghem, auteur van When Digital becomes Human, legt uit: ‘Echt klantcontact wordt steeds schaarser en daarmee crucialer. We leven in een wereld waarin de menselijke factor het verschil maakt’. En dat kan kloppen, afgelopen week hoorde ik futurologe Jacintha Scheerder zeggen: ‘Aandacht wordt het schaarste goed van de toekomst!’.


Keep it real!
Oke, echte verhalen van echte mensen dus. Niet te perfect, maar vooral empathisch, gepassioneerd en idealistisch. Klanten willen geen zakendoen met een bedrijf of merk, maar met mensen! Hoe doe je dat dan? Inspirerende voorbeelden zijn Floris van Bommel, Coolblue en ook in de tuinbouw worden de eerste stappen gezet.

Merken met een menselijk gezicht doen het goed ...
Floris van Bommel, van zijn gelijknamige schoenenmerk, behoort al tot de negende generatie. Maar zeg eens eerlijk: valt dit merk je ook nu pas op, met zo’n lefgozer die zichzelf in alle campagnes zet? Het merk heeft eindelijk een écht gezicht gekregen. Ondanks dat ze met drie broers zijn, is Floris de verpersoonlijking van het merk. Floris is 'echt', geen perfect mooie man - dat maakt hem alleen maar echter en een man met een passie! Hij fungeert als model in iedere campagne en daarnaast laat hij soms zien hoe het eraan toe gaat in een familiebedrijf. Ik vind bijvoorbeeld het filmpje dat hij met zijn vader voor het eerst in de auto langs de nieuwe snelweg-reclames rijdt en de reactie van zijn vader filmt, erg grappig! ; )

De campagnes met Floris zijn gewoon heel mooi. En daaronder: vader Frans met zoons Pepijn, Reynier en Floris.



Merken met een menselijk gezicht doen het goed

Maar het hoeft niet letterlijk je eigen gezicht te zijn: het gaat vooral om menselijkheid, oprechtheid, verbinding maken met je klant. Wat te denken van Coolblue. Pieter Zwart is de ‘founding father’ van Coolblue: als ìemand menselijk contact, of beter gezegd, menselijke aandacht (‘alles voor een glimlach’) heeft uitgevonden, is hij het wel. Zijn medewerkers leggen al sinds jaar en dag via filmpjes uit hoe alle apparaten die zij verkopen werken, schrijven persoonlijke kaartjes en bedenken gekke dingen voor de competitie onder klanten: namelijk wie de meest geestige dingen doet met de lege Coolblue-doos.
Pieter aarzelt zelf niet om de hoofdrol te spelen in de Sinterklaas-stunt van 2016: het filmpje waarin hij aankondigt aan het personeel dat CoolBlue is overgenomen door... Sinterklaas! Een briljante zet. De actie is de meest succesvolle campagne ooit bij Coolblue. Effectiever dan de drie miljoen euro die ze dat jaar uitgaven aan tv-commercials. Het heeft zelfs het NOS-journaal gehaald. Het was supergrappig, origineel en sympathiek. Maar vooral: het is echt, oprecht en ook nog eens supergrappig, dan haak je als consument aan. (Of af, maar dat geef niet. Je moet jezelf durven zijn, want als je dat niet bent, haakt er niemand aan!) Kortom: je creëert fans.

Zie hier het interview met Pieter Zwart over zijn aanpak en deze campagne! : )

... óók in de tuinbouw!
In tuinbouw heb ik vorig jaar een geweldig voorbeeld gezien van Ludvig Svensson. De CEO van Svensson, de Zweedse leverancier van klimaatschermen, speelt de hoofdrol in een supersympathiek filmpje, waarmee de CEO laat zien dat hij écht contact wil met zijn klant. Hij krijgt namelijk Westlandse taalles van de kerstman. Iedere keer weer als ik het filmpje zie, moet ik er wéér vreselijk om lachen. Ook weer heel menselijk en daarmee gek genoeg ook opzienbarend - want zo’n groot bedrijf die zich zo inleeft in zijn klant! Zelfs het AD publiceerde het. Het is 17.000 keer bekeken en ruim 1000 keer geliked op Facebook. Het bedrijf geeft aan dat klanten enorm positief reageerden. Ik ben er dus van overtuigd dat juíst zo’n internationaal handelsbedrijf heel goed H2H-marketing kan toepassen.


En hoe doe je dat nu zelf?
Niet iedere ondernemer heeft de ambitie om zelf het gezicht van een merk te zijn of zelfs maar een keer te fungeren in bijvoorbeeld de kerstboodschap. Maar dat hoeft niet persé. Start eens met het delen van je eigen verhaal, je visie en kennis en ervaringen.
En kijk eens wie er in de organisatie als ambassadeurs of beter gezegd: verbinders, fungeren. Mensen met een eigen visie en deze ook - op persoonlijke titel en vanuit eigen overtuiging - verspreiden. De werkgevers die dit aanmoedigen, zijn degenen die snappen dat waar het in de nieuwe wereld draait.

Conclusie
Of je nu een multinational of een klein merk, een handelsbedrijf of consumentenmerk bent: H2H-marketing is de marketing van vandaag en morgen. Mensen willen zakendoen met mensen; mensen met echte verhalen! En helemaal als deze gepassioneerd zijn, visie hebben, positief zijn en inspirerend. Dat zorgt voor verbinding met je klanten. En dat is toch wat we uiteindelijk allemaal willen. Enjoy! ; )

P.s. In het kader van H2H marketing: het nieuwe merk Dijk van Dijk is net gelanceerd, waar Meesterkweker in Hydrangea's Robin van Dijk het gezicht is van zijn eigen merk. De 'Floris van Bommel van de sierteelt'. Lees hier meer over het merk en bekijk de introductie.

Ook geïnspireerd? Hier wat interessante boeken:
Human2Human: de nieuwe klantrelatie, auteur: Danielle de Jonge
When digital becomes human, auteur: Steven van Belleghem
How Sharing Powers the Human Economy, auteur: Bryan Kamer.
There is no B2B and B2C. Human to Human., auteur: Bryan Kamer.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Je hebt het hele artikel gelezen! :-) 
Deel dit onderwerp met je netwerk

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vers nieuws als eerste in je mailbox...