benjerrys2
16582 keer gelezen

Met welk archetype creëert jouw merk waarde?

Maak je merk betekenisvol

Een tijdje geleden las ik het boek ‘Brand prototyping‘, van Michel Jansen. Jansen gebruikt archetypen om de merkidentiteit te bepalen. Archteypen zijn oorspronkelijk bedacht door Carl Jung. Centraal hierbij staat dat het gedrag van mensen gestuurd wordt door onbewuste ambities en aspiraties die zich in ieder individu bevinden. Hieruit destilleerde hij collectieve universele patronen: de archetypen. Deze worden geactiveerd zodra ze door mensen herkend worden in situaties en/of personen. En dus ook in merken. Als je vanuit een archetype een merk bouwt, is het merk automatisch betekenisvol voor consumenten. Het merk raakt immers de instinctieve ambities en aspiraties.

Bepalen merkidentiteit

Ik gebruik de archetypen als een handige methode om samen met de klant te bepalen hoe hij zijn eigen merkidentiteit ziet en welke rol het merk wil spelen in het leven van de afnemer. Bepaal met welk archetype je merk het meeste verwantschap heeft. En bekijk de campagne en uitingen van het merk; sluiten deze aan bij je archetype?

Welke archetype past bij jouw merk?

The outlaw – de bandiet
: Dit archetype gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels. Dit zijn rebelse merken. Ze breken met conventies en proberen de markt op zijn kop te zetten. De belofte is dat je je samen afzet tegen de nette burgers en de gevestigde bedrijven. Vaak zijn dit start-ups. Voorbeelden: BNN, EasyJet, Diesel, Harley Davidson en Bavaria.

The jester – de hofnar
: Gaat voor fun en plezier maken. Je leeft maar één keer. Het wil genieten en ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Met humor relativeert hij het zwaarmoedige leven. Voorbeelden: Ben&Jerry’s en Amstel.

The lover – de minnaar
: De lover speelt graag het spel van de verleiding. Hij is emotioneel, energiek, lustvol en wil beminnen. Merken die het lover-archetype aanspreken, doen dat met fraaie vormgeving en passie. Voorbeelden: Bacardi, Côte d’Or en Versace, Sion, Pink Lady en Honingtomaten.

The caregiver – de beschermer
: Bij dit archetype gaat het om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie. Deze merken weten waar het om gaat in het leven. De belofte is dat ze je ondersteunen bij je ontwikkeling. Ze zijn integraal onderdeel van het leven. Merken: Blue Band, Starbucks, Nivea, Chiquita, Dole en GIJS.

The everyman - de gewone man/ vrouw
: Behulpzaam, nuchter en realistisch. Het is de goede buur die altijd bereid is te helpen. Deze merken gaan gelijkwaardig met hun afnemers om. Sympathieke en no-nonsense merken: HEMA, Volkswagen, Unox, Interpolis en Ikea.

The innocent – de onschuldige
: Is als een kind met een onvoorwaardelijk vertrouwen in zijn ouders. Lekker onbekommerd leven. Optimisme en loyaliteit zijn daarbij uitgangspunten. Deze merken bieden bescherming, saamhorigheid en vertrouwen. Voorbeelden: ANWB, Coca-Cola, De Efteling, Spa en Innocent Drinks.

The ruler – de heerser
: Streeft naar structuur, veiligheid en orde. Het houdt van controle. Meestal zijn deze merken (mentaal) marktleider met een duidelijk visie. Bijvoorbeeld: Mercedes-Benz, Hugo Boss en Heineken.

The sage – de wijsgeer: 
Dit type wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden. Logica en een objectieve benadering passen daarbij. Het is op zoek naar kennis, wijsheid en innovatie. Audi, Philips en Wikipedia.

The magician – de tovenaar: 
Wil dromen laten uitkomen. Deze merken scheppen een illusie, een magische sfeer. Samen met het merk maak je het onmogelijke mee: Axe, Disneyland, Red Bull.

The hero – de held
: Is doelgericht, heeft ambities en een sterke drang om de beste te zijn. Presteren en uitblinken. Daar gaat het om. De merken begrijpen wat de uitdagingen van hun klanten zijn. Voorbeelden: Canon, BMW, Nike, Gilette.

The creator – de schepper: 
Is creatief, origineel, intuïtief en wil een ideaal creëren. Bij dit archetype draait alles om verbeelding. Het merk belooft een toekomst te realiseren. Creërende merken: Apple, Lego en Willem & Drees.

The explorer – de ontdekkingsreiziger: 
Individueel, avontuurlijk, nieuwsgieig en autonoom. Het is een verkenner, een onderzoeker die ervan overtuigd is dat het leven meer is dan hij tot nu toe heeft gezien. Merken met dit archetype spelen in op vrijheid, avontuur en het onbekende. Het mek belooft mogelijkheden te verkennen: Google, Apple en Koppert Cress.

Bronnen:
Brand Prototyping – Michel Jansen
Focus op Fans – Wil Michels en Yara Michels


 

 

 

Je hebt het hele artikel gelezen! :-) 
Deel dit onderwerp met je netwerk

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vers nieuws als eerste in je mailbox...